جستجو:  
شنبه 10 مهر 1395
 
 
     شنبه 10 مهر 1395

پرداخت الکترونیکی عوارض
 بانک مسکن به منظور رفاه حال مسافران و هموطنان گرامی  برای اولین بار در کشور به همت وزارت راه و شهرسازی اقدام به راه اندازی سیستم پرداخت الکترونیک عوارض درمحل ایستگاه عوارضی تهران – پردیس نموده است و در حال حاضر عوارضی قم به تهران،عوارضی اهواز-بندرامام و عوارضی تهران به قم (عوارضی بعد از فرودگاه در ورودی شهر قم) به این سامانه مجهز شده اند.
 
 
 راهنمای سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض
 
   اهداف کلان و بلند مدت پروژه: 
  •    گامی بلند به منظور توسعه شهروند الکترونیک
  •    افزایش توان نگهداری راه ها از طریق کاهش هزینه ها
  •  روان سازی ترافیک آزادراه ها از طریق عدم نیاز به توقف خودرو ها در محل عوارضی
  •    احساس آرامش خاطر و رضایت مندی در رانندگان با کاهش زمان توقف خودروها
  •    کاهش مصرف سوخت در زمان سفر
  •    کاهش میزان آلودگی هوا
  •    یکپارچگی و سازگاری سامانه های پرداخت عوارض در سطح کشور


در قالب این طرح ، رانندگان خودروهای کشور می توانند با تهیه یک «برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض» و نصب آن پشت شیشه خودروی خود از تمامی مزایای این طرح شامل موارد زیر بهره مند شوند :

  •    عبور بدون توقف از خطوط اختصاصی این پروژه درمحل ایستگاه های عوارضی و در نتیجه کاهش زمان سفر و مصرف سوخت
  •    حذف پرداخت پول نقد و امکان مدیریت تعداد عبور و پرداخت ها با مشاهده تراکنش های مرتبط از طریق درگاه اینترنت

 نحوه تهیه برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض

  •  از طریق مراجعه اینترنتی و ثبت درخواست در سایت  www.maskan-avarezi.ir ودریافت برچسب توسط پست 
  • مراجعه حضوری به نمایندگان مجاز فروش برچسب که توسط مرکز راهبری سامانه پرداخت عوارض الکترونیک کشور معرفی گردیده اند.
  •  ایستگاه عوارضی مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض (مراجعه به باجه مختص به خدمات پرداخت الکترونیکی عوارض)
  •  شعب منتخب بانک مسکن (لیست شعب با مراجعه به سایت:www.maskan-avarezi.ir   قابل دسترسی می باشد)

شرایط جدید خرید برچسب از سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض:

با توجه به استقبال مشتریان عزیز به خرید برچسب از طریق سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض و همچنین روند ارسال برجسب با حداکثر زمان 48 ساعت از طریق پست، به منظور جلب رضایت مشتریان و ممانعت از جریمه خودرو در مهلت مقرر(72 ساعت) تمهیداتی پیاده سازی گردیده تا از تاریخ 1395/05/11 عملیات خرید برچسب از سامانه مزبور با قابلیت تعریف پلاک خودرو و اعمال شارژ فروخته می گردد.
همچنین مشتریان گرامی هنگام خرید برچسب از سامانه الکترونیکی می بایست موارد ذیل را بادقت تکمیل نمایند:
1-مشخصات فردی شامل:نام و نام خانوادگی،کدملی،شماره تلفن همراه،نوع مشتری(حقیقی و حقوقی)
2-آدرس محل دریافت برچسب شامل:استان،شهر،کدپستی و آدرس
3-حساب کاربری شامل:نام کاربری و گذر واژه انتخابی توسط مشتری
4-اطلاعات خودرو شامل:نوع و پلاک خودرو
5-مبلغ شارژ
 
هزینه برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض
  •  هزینه اولیه تهیه برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض تنها برای یک بار از متقاضی دریافت می شود و قابلیت شارژ آن به دفعات امکان پذیر است.
  • توجه: هزینه برچسب از طریق سایت: www.maskan-avarezi.ir  قابل مشاهده می باشد.
  • نحوه شارژ اعتبار برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض 
  •  از طریق اینترنت و مراجعه به سایت www.maskan-avarezi.irو خرید اعتبار از طریق کارت های عضو شبکه شتاب 
  • استفاده از سامانه همراه بانک مسکن(آخرین نسخه،قابلیت رویت مانده شارژ دارد)
    استفاده از سامانه همبانک مسکن(USSD) و شماره گیری کد اختصاصی # 737 * از طریق کلیه خطوط ایرانسل و همراه اول
  • استفاده از سامانه تلفنبانک مسکن 02164096
  • از طریق تمامی خودپردازهای بانک مسکن
    • از طریق تمامی کیوسک های بانک مسکن
      از طریق  اینترنت بانک مسکن
  • ایستگاه عوارضی مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض (مراجعه به باجه مختص به خدمات پرداخت الکترونیکی عوارض)
  •  شعب منتخب بانک مسکن (لیست شعب با مراجعه به سایت: www.maskan-avarezi.irقابل دسترسی می باشد)              
  • مراجعه حضوری به نمایندگان مجاز فروش برچسب که توسط مرکز راهبری سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض کشور معرفی گردیده اند.

توجه: هر برچسب دارای یک شماره شناسایی می باشد که به عنوان شناسه یکتا جهت اعمال تغییرات یا شارژ برچسب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تذکر مهم: خودروهای عبوری از خطوط مجهز به تجهیزات پرداخت الکترونیکی عوارض در صورت عدم داشتن برچسب یا عدم وجود اعتبار کافی در برچسب آنها ، از سوی اداره راهنمایی و رانندگی 000ر300 ریال جریمه می شوند.

  • همچنین در صورت عدم وجود شارژ کافی رانندگان می توانند تا 72ساعت پس از عبور از آزادراه نسبت به شارژ و تکمیل میزان اعتبار برچسب اقدام نمایند.

  • همچنین در صورت غیرفعال و یا در حال انتقال بودن برچسب، مشتریان محترم می توانند تا 72ساعت پس از عبور از آزادراه نسبت به فعال سازی برچسب با در درست داشتن کارت خودرو و کارت ملی به شعب منتخب بانک مسکن مراجعه نمایند.
    وجود بیش از یک برچسب در یک خودرو بدلیل اخلال در پردازش اطلاعات در سامانه مجاز نبوده و منجر به جریمه می گردد، در صورت بروز مشکل و غیر مجاز بودن پیامک تردد، جهت رفع مغایرت پیش آمده در اسرع وقت و قبل از مهلت 72 ساعت به شعب منتخب بانک مسکن، مراجعه گردد.

    ارتباط با سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض کشور

  •  کاربران این سامانه می توانند در صورت نیاز به خدمات پشتیبانی و ارسال انتقادات و پیشنهادات خود به روش های زیر با مرکز راهبری سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض کشور ارتباط برقرار نمایند :

        پست الکترونیک به آدرس : etc@bank-maskan.ir

        تماس با تلفن : 66723015-021

    مشاهده موجودی حساب برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض 

    مشاهده موجودی حساب «برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض» ازطریق اینترنت و مراجعه به سایت: www.maskan-avarezi.irو ورود به بخش کاربران سامانه امکان پذیر است.

  •   نحوه عملکرد سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض ETC

با ورود خودروهای دارای «برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض » به خطوط اختصاصی این سامانه در ایستگاههای عوارضی کشور ، تجهیزات مرتبط نصب شده در خطوط عوارضی ،با قرائت شناسه برچسب ، اطلاعات لازم را به مرکز کنترل و سرور مرکزی سامانه ارسال کرده و مبلغ عوارض متناسب با نوع خودرو از حساب پیش پرداخت برچسب کسر می گردد.

پلاک خودروهایی که فاقد «برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض» بوده و یا برچسب آنها فاقد اعتبار کافی باشد ثبت و جریمه قانونی برای ایشان صادر خواهد شد.

 هشدارهای ایمنی در استفاده از سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض ETC

  •  از تغییر مسیر ناگهانی هنگام نزدیک شدن به دروازه های ایستگاه عوارضی خودداری فرمایید.
  •  هنگام عبور از دروازه ETC حداقل فاصله به اندازه یک خودرو را با خودرو جلویی حفظ نمایید.
• برای جلوگیری از بروز حادثه و تصادف از توقف در مسیر اختصاصی پرداخت الکترونیکی عوارض اکیداً خودداری فرمایید.
• اطمینان حاصل کنید برچسب در محل مناسب روی شیشه جلوی خودرو نصب شده باشد؛ در صورت عدم نصب صحیح بر چسب روی شیشه، سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض کشور، کارکرد صحیح بر چسب را تضمین نمی کند.
• به تابلوها و لاین های مشخص شده برای پرداخت الکترونیکی عوارض توجه نمایید و در صورت نداشتن «برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض» ، شما میتوانید تا حداکثر 72 ساعت بعد از تردد، نسبت به خرید برچسب اقدام نمایید تا تخلف ثبت شده خودرو شما در سیستم رفع گردد. توجه نمایید که عدم خرید برچسب در طی زمان مقرر منجر به اعمال جریمه برای خودروی شما خواهد گردید.
     

    نحوه نصب برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض

    مرحله 1 : محل نصب برچسب وسط شیشه جلو، از سمت داخل خودرو، پشت آینه در ناحیه نقطه سیاه و با فاصله از قاب بالایی شیشه می‌باشد،به گونه‌ای که نوشته روی برچسب از داخل خودرو قابل خواندن باشد.
     


    مرحله 2 : بدون برداشتن روکش محافظ چسب و با قرار دادن و جابجا کردن برچسب روی شیشه مکان مناسب را پیدا کنید. دقت داشته باشید برچسب باید به صورت افقی طوری قرار گیرد که مزاحم دید راننده نشود.

    مرحله 3 : حال محل قرار دادن برچسب را چربی زدایی، تمیز و خشک کنید.

    مرحله 4 : با گرفتن لبه‌های برچسب، روکش محافظ چسب را بردارید و تا حد امکان مراقب باشید که قسمت چسبناک را لمس نکنید.
     


    مرحله 5 : برچسب را در ناحیه نقاط سیاه شیشه جلو و پشت آینه جلو قرار داده و به آرامی سرتاسر آن را فشار دهید.
     
     
    * توجه : کمی تفاوت در زاویه نصب برچسب، اشکالی در عملکرد سیستم ایجاد نمی کند.

    ** توجه : در نصب برچسب کاملا دقت کنید زیرا پس از نصب، جدا کردن آن از شیشه موجب از بین رفتن برچسب و عدم عملکرد صحیح آن می شود و نیاز به خرید برچسب جدید خواهد بود.

    مرحله 6 : یک نمونه از نصب صحیح برچسب.