جستجو:  

 
 
     جمعه 10 مرداد 1393

راهنمای سامانه
 

مشتریان گرامی، بانک مسکن به منظور توسعه بانکداری الکترونیک، سیستم بانکداری اینترنتی (E-banking) را با هدف ارایه خدمات مطلوب به مشتریان راه‌اندازی نمود.

شما با بهره‌مندی از این سیستم می‌توانید در تمامی ساعات شبانه‌روز به راحتی از منزل و یا محل کار به تمامی حساب‌های متمرکز خود در بانک مسکن دسترسی داشته و مبالغی را از یک حساب به سایر حساب‌های خود یا دیگران در سیستم متمرکز انتقال دهید و یا قبوض خود را پرداخت نمایید.

‌ابزارهای مورد نیاز برای اتصال به سیستم بانکداری اینترنتی بانک مسکن چیست؟

1 - رایانه

2 - امکان برقراری ارتباط از طریق اینترنت

3 - حساب متمرکز (مسکن کارت) نزد بانک مسکن و مجوز استفاده از اینترنت بانک (شناسه کاربر و رمز اولیه ورود به سیستم)

4 - تلفن همراه

5 - کد اعتبار سنجی (cvv2)

6- اخذ رمزدوم (pin2) ازطریق دستگاه‌های خودپرداز بانک مسکن ( طبق راهنمای اخذ رمز دوم موجود در سایت )

7- تاریخ انقضاء کارت که روی آن حک شده است و یا در رسید چاپی که پس از تخصیص رمز دوم از دستگاه خودپرداز اخذ می نمائید قابل رویت است .

انواع خدمات سیستم بانکداری اینترنتی :

انواع خدمات قابل ارایه از طریق سیستم بانکداری اینترنتی بانک مسکن به این شرح می‌باشد:

1 - اعلام موجودی

2- نمایش ده تراکنش آخر حساب

3- نمایش گردش حساب در بازه زمانی مشخص

4- انتقال وجه به حساب خود

5- انتقال وجه به حساب سایرین (انتقال وجه شتابی)

6- پرداخت قسط

7- پرداخت قبوض شرکت‌های خدماتی

8- گزارش عملکرد ( نمایش عملیات انجام شده همراه با زمان )

9- تغییر رمز عبور ( رمز ورود به سامانه )

10- غیر فعال کردن سیستم

چگونه می‌توان از سیستم بانکداری اینترنتی بانک مسکن استفاده کرد؟

الف - برای استفاده از سیستم بانکداری اینترنتی بانک مسکن، داشتن حساب متمرکز (مسکن کارت) نزد بانک الزامی می‌باشد. منظور از حساب متمرکز بانک، حساب‌های متصل به کارت از جمله حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز، حساب قرض‌الحسنه جاری و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است.

*اگر شما پیش از این با افتتاح یکی از این حساب‌ها، مسکن کارت دریافت کرده‌اید، به طور خودکار در سیستم حساب‌های متمرکز بانک مسکن وارد شده‌اید اما برای استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی، باید با مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن، درخواست دریافت شناسه کاربر و رمز ورود به سیستم را تکمیل نمایید.

*برای دریافت رمز، ارایه مسکن کارت، مدارک احراز هویت و همچنین ارایه سند مالکیت تلفن همراه یا تکمیل تعهدنامه مالکیت الزامی است. در صورت نداشتن تلفن همراه نمی‌توانید از این سیستم بهره‌‌مند شوید.

ب)  شناسه کاربر و رمز اولیه ورود به سیستم از طریق پیام کوتاه به شماره تلفن همراه شما ارسال می‌شود، در صورت عدم اخذ پیامک با شماره تلفن‌های 66723015-021 تماس بگیرید.

ج) کد اعتبارسنجی (CVV2) به هنگام تحویل مسکن کارت، در اختیار شما قرار می‌گیرد. درصورت فراموش کردن این رمز می‌توانید از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک مسکن این کد را اخذ نمایید.

د) پس از طی این مراحل شما به آسانی می‌توانید از محل کار و یا منزل خود و از طریق رایانه شخصی و اتصال به اینترنت به سایت بانک مسکن به آدرس www.bank-maskan.ir وارد شده و با کلیک روی پیوند ورود به سامانه خدمات اینترنتی از خدمات ارایه شده در این سیستم بهره‌مند شوید، در صورتی که حداکثر پس از گذشت 5 دقیقه، هیچ عملی انجام ندهید به طور خودکار از سیستم خارج (logout) می‌شوید.

*در حال حاضر حداکثر تعداد برداشت از هر حساب برای انتقال وجه ده بار در روز و هر بار نیز تا سقف 30 میلیون ریال می‌باشد. ضمنا جمع مبلغ تراکنش روزانه مبلغ 30 میلیون ریال می‌باشد.

شماره کارت و شماره حساب در سیستم بانکداری اینترنتی چیست؟

منظور از شماره کارت در این سیستم، عدد 16 رقمی حک شده بر روی کارت است. همچنین شمـاره حساب شما نیز عددی است که با اخذ رسید مانده حساب از دستگاه‌های خودپرداز می‌توان آن را دریافت کرد.

امکانات اینترنت بانک :

اعلام موجودی :

در فرم ارائه شده شماره کارت موردنظر را از باکس موجود ( لیست کارت های معرفی شده ) انتخاب ، رمز دوم کارت (اخذ طبق راهنما ) ، cvv2 ( موجود در رسید چاپی پس از اخذ رمز دوم از دستگاه خودپرداز و یا اخذ هنگام تحویل کارت از شعبه ) و تاریخ انقضاء ( حک شده روی کارت ) را وارد و گزینه تائید را کلیک می کنیم .

اعلام صورتحساب :

شامل ده گردش آخر حساب و کارت و گردش کارت در بازده زمانی می باشد .

منوی عملیات شامل :

انتقال وجه به کارت خود :

این عملیات جهت انتقال وجه بین کارتهای خود شخص کاربرد دارد که پس از انتخاب شماره کارت مبداء از لیست کارتهای موجودی و واردنمودن رمز دوم ، cvv2 و تاریخ انقضاء و انتخاب شماره کارت مقصد از لیست کارتها و واردنمودن مبلغ این عمل انجام می پذیرد .

انتقال وجه به کارت سایرین :

این عملیات جهت انتقال وجه بین کارتهای مسکن کارت و انتقال وجه شتابی ( کارتهای دیگر بانکها ) کاربرد دارد که پس از انتخاب شماره کارت مبداء از لیست کارتهای موجودی و واردنمودن رمز دوم ، cvv2 و تاریخ انقضاء و شماره کارت مقصد پس از ظاهرشدن نام بانک صادرکننده کارت مقصد ، گزینه تائید را انتخاب و پس از نمایان شدن نام و نام خانوادگی دارنده کارت مقصد با واردنمودن مبلغ و کلید تائید این عمل انجام می پذیرد .

پرداخت قسط :

این عملیات جهت پرداخت اقساط کارت تسهیلات مسکن کاربرد دارد که پس از انتخاب شماره کارت مبداء از لیست کارتهای موجودی و واردنمودن رمز دوم ، cvv2 و تاریخ انقضاء و شماره کارت تسهیلات پس از ظاهرشدن مشخصات کارت قسط شامل شماره کارت ، نام و نام خانوادگی دارنده کارت تسهیلات ، اصل مبلغ تسهیلات ، مبلغ بدهی ، تاریخ اولین سررسید ، مبلغ قسط ، تعداد اقساط پرداخت شده و همچنین شماره قسط با واردنمودن مبلغ و کلید تائید این عمل انجام می پذیرد .

-         لازم بذکر است شما می توانید با ثبت نام کارت تسهیلات خود در شعبه جهت استفاده از خدمات اینترنتی از امکاناتی نظیر اعلام موجودی ( اعلام مانده بدهی ) و صورتحساب استفاده کنید . پس از ثبت نام در شعبه شماره کارت به لیست کارتها در سامانه اضافه و با انتخاب کارت از طریق منوی اعلام موجودی ، مانده بدهی و از طریق منوی صورتحساب گردش حساب را مشاهده نمائید .

 

پرداخت قبض :

این عملیات جهت پرداخت قبوض شرکتهای خدماتی کاربرد دارد که پس از انتخاب شماره کارت مبداء از لیست کارتهای موجودی و واردنمودن رمز دوم ، cvv2 و تاریخ انقضاء و انتخاب نوع قبض و شناسه قبض و شناسه پرداخت ، پس از ظاهرشدن اطلاعات قبض شامل اطلاعات ورودی و مبلغ و انتخاب کلید تائید این عمل انجام می پذیرد .

در چه شرایطی، رمز اولیه ورود به سیستم غیر فعال می‌شود؟

1 – در صورت انتخاب گزینه "غیر فعال کردن سیستم" در سیستم اینترنت

2 – سه بار اشتباه وارد کردن رمز اولیه ورود به سیستم (در این صورت پس از 24 ساعت رمز شما به طور خودکار فعال می‌شود)

3 - انسداد توسط بانک، به علت عدم رعایت ضوابط و مقررات توسط مشتری

4 - دستور مراجع قضایی

5 - عدم استفاده از سیستم به مدت طولانی (حداقل یک ماه)

6 – در صورتی که بانک کتبا از فوت، حجر و ورشکستگی دارنده حساب مطلع شود.

 نکات امنیتی:

با توجه به این که با استفاده از سیستم بانکداری اینترنتی می‌توان تمامی خدمات بانکی را بدون نیاز به حضور فیزیکی در شعبه انجام داد، بنابراین توجه به برخی نکات ضروری است. این نکات عبارتند از:

1 - در حفظ و نگهداری اطلاعات محرمانه (شناسه و رمز) خود کوشا باشید.

2 - در صورتی که برای اولین بار از این سیستم استفاده می‌نمایید لازم است رمز ورود خود را تغییر دهید.

3 - به صورت دوره‌ای به عنوان مثال هر 15 روز یک بار رمز خود را تغییر دهید.

4 - پس از پایان کار حتما از سیستم خارج شوید.

5 - بدون خروج قطعی از سیستم، رایانه را ترک نکنید.

6 - یادداشت، فایل یا اثری از شناسه کاربری، رمز عبور و سایر اطلاعات شخصی و محرمانه که توسط اشخاص دیگر قابل دسترسی باشد، در سیستم به جا نگذارید.

 شرایط و مقررات سیستم بانکداری اینترنتی بانک مسکن:

1 - باتوجه به اینکه ارایه سرویس بانکداری اینترنتی بر اساس برقراری ارتباط رایانه‌ای و مخابراتی صورت می‌پذیرد، درصورت بروز هرگونه مشکل در سیستم‌های مخابراتی، مسوولیتی بر عهده بانک نخواهد بود.

2 - تمامی‌اسناد، دفاتر، گزارشات و همچنین عملیات الکترونیکی ضبط شده در فایل‌های سیستم رایانه‌ای بانک قابل استناد خواهد بود، به غیر از مواردی که اشتباه صورت گرفته برای بانک مسجل شود.

3- در صورتی که به دلیل بروز مشکل در سیستم، وجوهی به حساب شما منظور شود، بانک می‌تواند نسبت به رفع اشتباه و برداشت وجوه از حساب شما اقدام نماید.

4- با توجه به تمامی عملیات و تراکنش‌های مربوط به انتقال وجوه و پرداخت قبوض در سیستم بانک و صورت حساب مشتری ثبت می‌شود، بانک برای انجام آنها ملزم به ارایه رسید نخواهد بود.

5- کارمزد استفاده از هر یک از خدمات اینترنتی بانک مسکن از حساب شما کسر و وصول می‌شود.

6 – توجه داشته باشید که به محض انصراف از دریافت خدمات اینترنتی باید بلافاصله به شعبه افتتاح‌کننده سرویس بانکداری اینترنتی مراجعه کرده و انسداد سرویس‌های بانکداری اینترنتی را درخواست نمایید.

7- انجام هر گونه عملیات بانکی پس از طی مرحله ثبت درخواست در سیستم به‌عنوان دستور پرداخت به بانک تلقی می‌شود، بنابراین امکان لغو یا انصراف از عملیات و تراکنش‌های مالی انجام شده یا برگشت وجوه کارمزد کسر شده به هیچ عنوان وجود ندارد.

8- در صورتی که بخواهید شماره حساب معرفی شده در فرم ثبت نام را تغییر دهید باید به شعبه افتتاح‌کننده سرویس بانکداری اینترنتی مراجعه کرده و فرم مربوط را تکمیل نمایید. در این صورت اصلاحات مورد نظر حداکثر ظرف 72 ساعت در سرویس بانکداری اینترنتی اعمال خواهد شد.

9- در صورت پرداخت قبض شرکت‌های خدماتی و اقساط تسهیلات به ساعت پرداخت توجه کنید زیرا درخواست‌هایی که بعد از ساعت 24 وارد سیستم شوند، به عنوان درخواست روز آتی شما ثبت خواهد شد.

10 - در صورت فراموش کردن شماره رمز ورود به سیستم، باید به یکی از شعب بانک مراجعه کرده و فرم مربوط را تکمیل نمایید.

11- توجه داشته باشید که نباید شماره رمز ورود به سیستم، Pin 2 و کد اعتبار سنجی (cvv2) را در دسترس اشخاص مختلف قرار دهید. در غیر این‌صورت مسوولیت سواستفاده از کارت شما و هرگونه خسارت ناشی از آن به عهده شماست.

12- بانک می‌تواند موارد مشکوک و اطلاعات اشخاص مظنون به سواستفاده از اطلاعات سایر مشتریان یا خدمات بانکداری الکترونیکی و همچنین اطلاعات تراکنش‌های انجام شده را برای پیگرد قانونی به مراجع قضایی و قانونی ارایه نماید.

13- استفاده از این سیستم تنها برای اشخاص حقیقی و در مورد حساب‌های انفرادی امکان‌پذیر می‌باشد.

14- وکلا می‌توانند در صورت ارایه وکالت‌نامه توسط افراد، فرم درخواست استفاده از سرویس بانکداری اینترنتی را برای موکل خود تکمیل نمایند. در این موارد شناسه کاربر و رمز اولیه به تلفن همراه موکل ارسال می‌شود.

نکات مهم :

-     در عملیات انتقال وجه چنانچه کاربر در روز بیش از یک بار و یا بیش از مبلغ 000ر000ر3 ریال در هر مرحله قصد انتقال وجه و یا پرداخت قسط را داشته باشد ، کد تائیدیه به تلفن همراه ارسال خواهد شد که در فرم مربوطه وارد نماید .

-     چنانچه کاربر سه بار رمز اشتباه را وارد کرده و پس از 24 ساعت نیز قادر به واردنمودن رمز صحیح نباشد
می بایست به شعبه مراجعه و درخواست رمز المثنی نماید و همچنین جهت رفع غیرفعال شدن سیستم به علت عدم استفاده از سیستم به مدت طولانی (حداقل یک ماه ) از شعبه درخواست فعالسازی نماید .

 


عملیات انتقال وجه:

 
 
 
عملیات پرداخت قسط:
 
 
 
 
عملیات پرداخت قبوض: