چهارشنبه 29 شهريور 1396
فراخوان زيرسيستم
 
 
 
     چهارشنبه 29 شهريور 1396

 
 
معرفی
 
مشتری گرامی، بانک مسکن در راستای توسعه بانکداری الکترونیک، سیستم بانکداری اینترنتی (E-banking) را با هدف ارایه خدمات مطلوب به شما، راه‌اندازی نموده است .
شما از طریق این سیستم می‌توانید در تمامی ساعات شبانه‌روز به راحتی از منزل و یا محل کار به تمامی حساب‌های متمرکز خود در بانک مسکن دسترسی داشته و از خدمات این سیستم استفاده نمایید .
آدرس سایت اینترنت بانک مسکن https://ib.bank-maskan.ir  می باشد. همچنین اینترنت بانک مسکن گواهینامه "امنیت بین المللی" (SSL) را دریافت کرده است که به مشتریان این امکان را میدهد تا در محیطی امن عملیات بانکی را انجام دهند.
  
مراحل فعال سازی اینترنت بانک
 
- برای استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی، باید با مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن، درخواست دریافت شناسه کاربر و رمز ورود به سیستم را تکمیل نمایید.
- نام کاربری ، رمز عبور پس از ثبت نام بصورت چاپی در اختیار شما قرار می گیرد .
- در صورت تمایل به استفاده از سرویس های مبتنی بر حساب ، می بایست رمز حساب فعال شده در سامانه اینترنت بانک را از کاربر شعبه دریافت کنید( به صورت چاپی) .
 
- پس از طی این مراحل شما می توانید از طریق رایانه شخصی و اتصال به اینترنت به یکی از دو روش ذیل به سامانه دسترسی پیدا کنید :
- مراجعه به سایت بانک مسکن به آدرسhttp://bank-maskan.ir، کلیک روی پیوند "ورود به سایت بانکداری الکترونیکی " و انتخاب سامانه.
- مراجعه مستقیم به آدرس :https://ib.bank-maskan.ir

خدمات اینترنت بانک
راهنمای تصویری(اینفوگرافیک) خدمات اینترنت بانک
جهت مشاهده تصویر بر روی آن کلیک نمایید.
 
1- انفصال/ اتصال حساب:
به منظور بهینه‌سازی ارائه خدمات به مشتریان بانک، کاهش هزینه‌های صدور کارت برای متقاضیان و تسهیل در حمل و نگهداری کارت‌های الکترونیکی بانکی، امکان ارتباط چند حساب به یک کارت فراهم گردیده است. با راه‌اندازی این خدمت، دارندگان حساب‌های متمرکز بانک می‌توانند اقدام به درخواست اتصال چند حساب متمرکز خود نزد بانک مسکن به یک کارت الکترونیکی نمایند. در راستای ارائه خدمات بهتر به مشتریان و مراجعه کمتر به شعب بانک، سرویس انفصال از/ اتصال حساب به کارت در اینترنت‌بانک ارائه شده است. با استفاده از این سرویس کاربران اینترنت‌بانک می‌توانند حساب‌های متصل به کارت را مشاهده کرده و نسبت به انفصال حساب‌های نمایش داده شده از کارت اقدام نمایند. همچنین در این قسمت لیست حساب‌های قابل اتصال به کارت (حساب‌‌هایی که صاحب حساب آنها کاربر اینترنت‌بانک باشد) به کاربر نمایش داده شده و امکان اتصال آنها به کارت وجود خواهد داشت.

2- درخواست صدور کارت:

1-2 - کارت هدیه:
با راه‌اندازی این سرویس، امکان درخواست صدور کارت هدیه در سامانه اینترنت‌بانک فراهم گردیده است. در این سرویس با انتخاب شماره حساب (مبلغ کل کارت‌های هدیه درخواستی از این حساب کسر می‌گردد)، کاربر می‌تواند تعداد و مبلغ کارت‌های هدیه درخواستی را وارد نموده و همچنین شعبه صادر‌کننده کارت را انتخاب نماید. در صورت موفق بودن ثبت درخواست، کد پیگیری به کاربر ارائه می‌گردد که پس از 24 ساعت از زمان ثبت درخواست می‌تواند ضمن پیگیری وضعیت درخواست از منوی «پیگیری درخواست‌های ثبت شده» به شعبه مربوطه جهت دریافت کارت مراجعه نماید.

2-2- کارت المثنی:
به منظور تسهیل در فرآیند صدور کارت المثنی، امکان ثبت درخواست صدور کارت المثنی در سامانه اینترنت‌بانک فراهم شده است. در این سرویس، کارت مورد نظر انتخاب شده و سپس کاربر می‌تواند شعبه صادر‌کننده کارت را انتخاب نماید و ضمن پیگیری وضعیت درخواست از منوی «پیگیری درخواست‌های ثبت شده» به شعبه مربوطه جهت دریافت کارت مراجعه نماید.

3-2- تمدید کارت:
در صورتی که یک ماه به انقضای کارت باقی مانده باشد، کاربر با انتخاب کارت مذکور می‌تواند نسبت به تمدید کارت اقدام نماید. در این سرویس، کاربر می‌ تواند شعبه صادر‌کننده کارت را انتخاب نماید و ضمن پیگیری وضعیت درخواست از منوی «پیگیری درخواست‌های ثبت شده» به شعبه مربوطه جهت دریافت کارت مراجعه نماید. شایان ذکر است در صورتی که کارت منقضی شده باشد، امکان استفاده از این سرویس وجود نخواهد داشت.

3- پیگیری درخواست‌های ثبت‌شده:
در این سرویس با ورود شماره درخواست (این شماره هنگام ثبت درخواست در نتیجه تراکنش در قسمت شماره پیگیری نمایش داده می ‌شود) و یا بازه زمانی مد نظر، لیستی از درخواست‌های ثبت شده جهت صدور کارت هدیه، صدور کارت المثنی و تمدید کارت نمایش داده می‌شود که در آن آخرین وضعیت درخواست‌های ثبت شده قابل مشاهده می‌باشد.

4- انتقال وجه گروهی به کارت/حساب تسهیلات:
جهت افزایش سهولت در انجام عملیات پرداخت اقساط، امکان انتقال وجه گروهی به کارت/ حساب تسهیلات در سامانه اینترنت‌بانک میسر گردیده است. با استفاده از این سرویس، کاربر اطلاعات چند کارت/ حساب تسهیلات را وارد نموده و تنها یک مرتبه اطلاعات کارت یا حساب مبدأ خود را وارد می‌ نماید و در نتیجه سرعت و دقت انجام عملیات کاربر افزایش خواهد یافت.
5- گزارش عملکرد ماهانه:
در این صفحه می‌توان در ماه‌های مختلف سال گزارشی از تراکنش‌های انجام شده را مشاهده نمود .به این منظور کاربر پس از انتخاب حساب و بعد از تعیین ماه و سال، روی گزینه مشاهده کلیک می‌نماید .سپس تقویمی نمایش داده می‌شود که می‌توان با کلیک بر روی روزهایی که شامل تراکنش هستند، لیست تراکنش‌های آن روز را مشاهده نمود.

6- نمایش فیلد مانده تسویه در سرویس صورتحساب و صورت‌وضعیت تسهیلات:
جهت اطلاع‌رسانی کامل‌تر به مشتریان در هنگام انجام عملیات پرداخت قسط، صورت‌وضعیت تسهیلات و یا دریافت صورتحساب، فیلد مانده تسویه (جهت اطلاع از مبلغ تسویه در آن مقطع) به کاربر نمایش داده می‌شود.
 
 -استعلام کد شبا:به منظور جلوگیری از بروز اشتباه در عملیات انتقال وجه پایا/ساتنا، پس از تکمیل اطلاعات مربوط به عملیات انتقال وجه پایا/ ساتنا، کدشبای مقصد از بانک مرکزی استعلام شده و نام صاحب حساب مقصد نمایش داده خواهد شد و در صورتی که امکان استعلام کد شبا از بانک مرکزی وجود نداشته باشد نیز، با تائید کاربر، امکان ادامه عملیات وجود خواهد داشت.
 
-گزارش تجمیعی چک:هنگام مشاهده جزئیات چک، تعداد چک‌های پاس شده، تعداد چک‌های پاس نشده و تعداد چک‌های پردازش نشده نمایش داده خواهد شد.
 
:نمایش شرح کامل فیلدهایی که توسط مشتری وارد نشده است- 
جهت کاهش خطاهای کاربری در سامانه اینترنت بانک، در صورتی که هر یک از مقادیر مورد نیاز جهت انجام عملیات در اینترنت بانک توسط کاربر به درستی تکمیل نگردیده باشد توضیح کاملی بابت فیلدی که به درستی تکمیل نشده در جلوی آن نمایش داده خواهد شد.
 
- منقضی شدن رمز حساب اینترنت بانک:جهت افزایش ضریب امنیتی، مشتریانی که اقدام به اخذ رمز حساب اینترنت بانک از طریق سامانه مدیریت پایانه‌های مجازی (VTMS) نمایند و یا از سامانه اینترنت بانک رمز حساب خود را تغییر دهند ملزم به تغییر رمز حساب، در دوره‌های یک ساله می‌باشند و در صورت عدم تغییر رمز، رمز حساب آنها منقضی گردیده و پس از اقدام برای انجام عملیات با آن حساب، به صفحه تغییر رمز حساب هدایت خواهند شد.
 
:الزام کاربر به تغییر رمز ورود پس از دریافت رمز از شعبه-
 کاربران اینترنت بانک پس از دریافت رمز ورود از سامانه VTMS ،در اولین ورود خود به سامانه اینترنت بانک به صفحه تغییر رمز هدایت شده و ملزم به تغییر رمز می باشند. لازم بذکر است رمز تعیین شده می‌بایست مطابق با قوانین امنیتی( قوانین در صفحه تغییر رمز ذکر شده است) باشد.
 
- مشاهده موجودی
- مشاهده صورتحساب
- انتقال وجه : شتابی و مسکنی
- پرداخت قبض
- پرداخت اقساط (کارت های خود و دیگران)
- مشاهده کد شبا
- انتقال وجه ساتنا / پایا
- درخواست حواله منظم: انتقال وجه به طور خودکار و بصورت دوره ای با تاریخ درخواستی
- انتقال وجه گروهی ( حساب به حساب داخلی ، پایا ،ساتنا)
- گزارش ساتنا/پایا
- خرید شارژ (همراه اول – ایرانسل – رایتل - تالیا)
- مشاهده صورتحساب دوره ای کارت اعتباری
- صدور قبض برداشت بدون کارت
- پرداخت اقساط (اقساط کارت /حساب های خود و کارت/حساب های دیگران)
- صورت حساب کارت/حساب تسهیلات
- صورت وضعیت کارت تسهیلات ( نام و نام خانوادگی، شماره حساب و کارت ، مانده بدهی ، مبلغ کل تسهیلات ، مبلغ قسط ، مانده جریمه ، مانده معوقه ، مانده کارمزد ، تعداد کل اقساط ،تعداد اقساط پرداخت شده ، سررسید اولین قسط و قسط بعدی ، وضعیت ( بازپرداخت ،قطعی و ... ) و نوع حساب)

خدمات چک اینترنت بانک مسکن
- مشاهده لیست حسابهای جاری
- تائید مبلغ چک
- مسدودی موقت چک
- درخواست صدور دسته چک
- سوابق تغییر وضعیت چک

خدمات غیرحضوری اینترنت بانک مسکن
- انسداد کارت : می توانید در صورت مفقودی و یا سرقت کارت جهت جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی از کارت ، درخواست انسداد کارت خود را بصورت غیرحضوری ثبت نمایید.
- صدور کارت المثنی
- افتتاح حساب
-تغییر حساب پیش فرض کارت: با استفاده از این سرویس کاربران اینترنت بانک می توانند حسابهای متصل به کارت را مشاهده کرده و نسبت به تغییر به حساب پیش فرض کارت اقدام نمایند. 

تنظیمات اینترنت بانک مسکن
 
- گزارش وقایع :
گزارشی از عملکرد کاربر همراه با شرح آن و IP کامپیوتر و تاریخ نمایش داده می شود.
 
- شخصی سازی محیط :
o امکان تعریف آدرس ایمیل ، شماره تلفن همراه ، شماره فکس جهت ارسال نتیجه تراکنش ها و فعال نمودن کد captcha برای انجام عملیات ها (به ازای هر یک از سرویس های ارائه شده در اینترنت بانک به صورت مستقل)
o تنظیم پیام قابل نمایش در صفحه ورودی و رنگ های آن به عنوان مشخصه خاص
o تنظیم شماره موبایل جهت ارسال پیامک ورود به اینترنت بانک به محض ورود به سامانه
 
- تغییر پیش زمینه : در صورت تمایل می توانید تم مورد نظر را با رنگ دلخواه انتخاب کنید.
 
- تنظیمات صورتحساب: در صورت تمایل می توانید ستون های قابل نمایش برای هر کدام از حالات مختصر و مفصل کلیه صورتحساب ها را به دلخواه حذف/ اضافه نمائید.
 
- تنظیمات دریافت رمز حساب 
 
- تنظیم نام کاربری
 
- تغییر رمز عبور 
 
- مدیریت کاربران: در صورت تمایل می توانید کاربر زیر مجموعه برای دسترسی به اینترنت بانک خود تعریف نمایید.
 
- محدودیت IP : با معرفی رنج IP مورد نظر ، سیستم در زمان ورود به سامانه اینترنت بانک ، IP دستگاه را کنترل نموده و در صورت مغایرت با رنج IP تعریف شده از ورود به سیستم ممانعت بعمل می آورد.
 
-مدیریت و تنظیم حساب کارت مسکن: جهت استفاده از این سرویس از طریق منوی "تنظیمات" وارد زیر منوی "مدیریت و تنظیم حساب/کارت" ( تنظیم ترتیب نمایش) شده و سـپس انواع حساب­ها/ کارت­ها نمایش داده می­شوند. با کلیک بر روی نوع حساب/کارت مورد نظر، حساب­ها /کارت­های ثبت نام شده در اینترنت بانک در جدولی نمایش داده خواهند شد.

در این جدول ترتیب قرار گیری حساب/کارت به همان ترتیبی که آنها در منوهای لیست سپرده حساب­ها/کارت­ها نمایش داده می شوند،می باشند. بنابراین با جابجا کردن هرکدام از آنها به ردیف بالا یا پایین، ترتیب نمایش آنها نیز تغییر خواهد کرد، این عملیات با کلیک برروی فلش های بالا یا پایین در ستون "اولویت" قابل انجام می باشد.

در ستون "نمایش داده شود؟" می­توان نمایش یا عدم نمایش حساب/کارت را تعیین کرد.

برای نام گذاری حساب­ها/کارت­ها، در منوی های حسابی در صفحه "مدیریت و تنظیم حساب/کارت" بر روی دکمه "تغییر نام" و در منوهای کارتی روی دکمه "جزئیات" کلیک نمایید.

برای تغییر ترتیب نمایش سرویس­ها در حساب/کارت بر روی آیکون مربوط به ستون "مدیریت عملیات"، کلیک کنید. در صفحه جدید جدولی از سرویسهای موجود در کارت/حساب انتخابی نمایش داده خواهد شد. ترتیب قرار گیری این سرویس­ها به همان ترتیبی است که در لیست سپرده حساب­ها، کارت­ها قرار گرفته اند . بنابراین با جابجا کردن این سرویس­ها با استفاده از آیکون های بالا و پایین موجود در ستون اولویت، ترتیب نمایشی سرویس­ها تغییر خواهد کرد. در صورتی که نیاز به تغییر ترتیب سرویسهای چند حساب/کارت به صورت همزمان را داشته باشید؛می توانید در جدولی مذکور در ستون "انتخاب"،حساب/کارت های مورد نظر را انتخاب کرده و اقدام به تنظیم ترتیب سرویس های نمایش داده در آنها به صورت همزمان نمایید.همچنین در ستون "نمایش داده شود؟" می توان نمایش یا عدم نمایش سرویس مربوطه را تعیین کرد.

برای ذخیره سازی اطلاعات کارت شامل تاریخ انقضاء و CVV2 می توان با کلیک بر روی "کارت های مسکنی خودم" و سپس کلیک بر روی دکمه "جزئیات " ، اطلاعات کارت مورد نظر را ذخیره سازی کرد. با ذخیره­سازی این اطلاعات، در عملیات کارتی ، با انتخاب کارت مورد نظر ،تاریخ انقضا و CVV2 به صورت اتوماتیک تکمیل می گردد و نیازی به ورود مجدد این اطلاعات نخواهد بود.

برای اضافه کردن کارت تسهیلات در زیر منوی "مدیریت و تنظیم حساب/کارت" ، روی دکمه " کارت­های تسهیلات" کلیک کرده و سپس گزینه "اضافه کردن کارت" را انتخاب نمایید. در این صفحه شماره کارت تسهیلات و نام انتخابی خود برای این کارت را وارد کرده و سپس روی دکمه "ذخیره" کلیک نمایید.

 
-جعبه ابزار:1-ماشین حساب      2-تقویم        3-محاسبه سود تسهیلات

نکات مهم

- در صفحه ورود به سامانه اینترنت بانک ، نوع و نسخه مرورگری که شما در حال استفاده از آن می باشید نمایش داده شده و شما می توانید ضمن مقایسه مرورگر خود با مرورگرهای پیشنهادی در همان قسمت نسبت به دانلود مرورگر مورد نظر اقدام نمایید.
- امکان اضافه کردن کارت در لیست کارت ها صرفاً جهت کارت های پرکاربرد مقصد و کارتهای تسهیلات وجود دارد.
- در تمامی صفحات برای ورود رمز حساب و یا اطلاعات کارت، امکان استفاده از کیبورد مجازی وجود دارد.
- حداقل مبلغ ساتنا ( انتقال وجه شتابی با شماره حساب ) 000ر000ر150 ریال می باشد.
- هنگام ثبت نام در شعبه امکان درخواست تنظیم مدت زمان مسدودی در صورت عدم استفاده از سامانه ، تعداد ورود ناموفق به سامانه ، مدت زمان مسدودی موقت در صورت ورود رمز اشتباه وجود دارد.
- سقف انتقال وجه شتابی کارتی ( مسکن کارت به کلیه کارتهای عضو شبکه شتاب ) 000ر000ر30 ریال ، مسکن به مسکن ( داخلی ) 000ر000ر000ر1 می باشد.
- به کمک سرویس صندوق پیام ( بخش کارتابل – صندوق پیام) شما می توانید با کارشناس بانک مسکن ارتباط برقرار نموده و پیشنهادات و مشکلات خود را در میان بگذارید.
 
تاریخ آخرین به روزرسانی : 1395/09/30